fbpx
bf_5042_web

Din bostad

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som våra hyresgäster har. Hittar du inte svar på din fråga så kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

Uthyrning i andra hand
För att få hyra ut i andra hand krävs ett skriftligt godkännande av hyresvärden, hyr man ut utan tillstånd riskerar man att bli uppsagd. Ansökan ska göras skriftligt och det krävs att man har beaktansvärda skäl. Vi följer Hyreslagen och branschens riktlinjer vid handläggning. Det är viktigt att du som förstahandshyresgäst förstår och tar ansvar för de risker som finns med en andrahandsuthyrning. Läs mer om andrahandsuthyrning här.

Lägenhetsbyte
För att få byta sin lägenhet krävs att man har beaktansvärda skäl och det ska kunna styrkas med intyg. Vi följer Hyreslagen och branschens riktlinjer vid handläggning. Bytet ska kunna ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden. Ansökan ska göras skriftligt och handläggningstiden är 4-6 veckor från att en komplett ansökan lämnats in. Läs mer om lägenhetsbyte här.

TV bredband och telefoni
I våra fastigheter har vi installerat nätverk för att du som hyresgäst ska kunna teckna avtal med leverantören om de tjänster du önskar. Felanmälan görs till respektive leverantör och vi har olika flera olika leverantörer. Vet du inte vem det är så kan du kontakta oss.

Rökning
Vi eftersträvar en så rökfri miljö som möjligt i våra fastigheter, det är många som har ont av röklukt och hyresgäster som röker uppmanas därför att undvika att röka på balkongen och alldeles utanför huset då röken lätt letar sig in hos de som bor nära. Om man röker inne riskerar man att nikotinskada lägenheten och man kan bli ersättningsskyldig vid flytt.

Värmen i din lägenhet
Under den kalla årstiden ska vi värma upp din lägenhet så temperaturen är minst 20 grader. Termostaten på elementen gör så att de stänger av automatiskt när värmen är uppe för att hålla en jämn inomhustemperatur. Tycker du att det känns kallt i lägenheten vill vi att du kontaktar oss, men mät gärna temperaturen först så vi får veta hur många grader det är. Termometern ska placeras en bit in i rummet, inte vid fönster eller yttervägg och mins t1,5 meter från golvet. Se till att ha ventilerna i lägenheten öppna även på vintern för att få så bra inomhusklimat som möjligt.

Nycklar och lås
Du har vid inflytt fått ett antal nycklar till din lägenhet och samma antal nycklar ska lämnas tillbaka när du flyttar ut, i annat fall kan du bli ersättningsskyldig för byte av låscylinder. Om en nyckel eller tag förkommer, kontakta oss omgående. Behöver du fler nycklar eller tagar än de du fått vid inflytt kan du beställa det genom oss. Kostnaden är 350 kronor för en nyckel och 250 kronor för en tag, kostnaden läggs på nästkommande hyresavi.

Skadedjur
Vi har fastigheterna försäkrade i Länsförsäkringar och i försäkringen ingår sanering av skadedjur. Skulle du upptäcka ohyra eller skadedjur i lägenheten kontaktar du själv Länsförsäkringar på tel 0101 – 729 729 eller via mejl skadedjur@lansforsakringar.se.

Avfallshantering
Våra fastigheter har kärl för sortering av avfall och vi uppmanar er att så långt det är möjligt sortera ert avfall så att mängden som hamnar i restavfallet minimeras. Nyttja bruna papperspåsar för komposterbart så gör du naturen en tjänst! Har du grovavfall du vill bli av med ska det lämnas på någon av Återvinningscentralerna som finns runt om i Göteborg och grannkommunerna.

Husdjur
Vi välkomnar husdjur i våra fastigheter men har du hund tänk på att alltid plocka upp efter den och använd koppel. Katter får inte vistas inomhus på gemensamma ytor som trapphus etc och som kattägare ansvarar du för att katten inte förorenar på lekplatser, altaner eller liknande.